Løgfrøer og trafikdrab |
Læs et resumé af Tove Hels PH.D-arbejde Tove bidrager med dette danske resumé af rapporten, Dette er resultatet af
mit treårige PhD-studie udført ved Danmarks Miljøundersøgelser, Kalø.
Hovedformålet med studiet har været at vurdere forskellige effekter af vejanlæg
på lavmobile hvirveldyr, og jeg har udvalgt padder som eksempelgruppe. Dette
valg har været oplagt: padder er lavmobile, og de bevæger sig direkte på
jorden (i modsætning til fx fugle), hvilket gør dem sårbare i trafiksammenhæng.
Desuden samles voksne padder hvert forår i ynglevandhuller, og det gør det
forholdsvis nemt at optælle hele bestanden og kvantificere demografiske
parametre. Feltarbejdet er foregået
på Djursland, i et område som løgfrøen i forvejen var kendt fra. Arbejdet
har omfattet følgende arter: lille og stor vandsalamander, løgfrø,
skrubtudse, but- og spidssnudet frø. |
Arbejdet har mundet ud i
tre engelske manuskripter: |
I :
Quantification of demographic parameters in a Danish metapopulation of
Spadefoot toads (Pelobates fuscus
Laur.) |
II
: The effect of road kills on amphibian populations |
III :
Simulating viability of a Spadefoot toad (P.
fuscus) metapopulation in a landscape fragmented by a road |
Det første
manuskript Løgfrøpopulationen
har vist sig at have karakteristika som en basis-satellitdams-metapopulation.
Udvekslingen af voksne individer er meget lille og stedtrofastheden stor.
Resultater antyder at populationerne bliver reguleret i haletudsestadiet; jeg
har fundet en tæthedsafhængig overlevelsessandsynlighed for æg og haletudser. |
Det andet
manuskript 1) I manuskriptet
udvikler jeg en simpel matematisk sammenhæng mellem på den ene side
sandsynligheden for at et dyr bliver slået ihjel ved at krydse vejen og på den
anden side dyrets hastighed, døgnrytme og bilernes døgnrytme. Sammenhængen er
blevet anvendt på indsamlede feltdata (de seks naturligt forekommende
paddearters bevægelseshastighed og døgnrytme), og resultatet viser, at
paddernes døgnrytme og hastighed (i nævnte rækkefølge) er vigtigst for
sandsynligheden for at blive slået ihjel ved en vejkrydsning. Den matematiske
sammenhæng udviklet her er anvendelig i flere sammenhænge end til padder.
Generelt kan den bruges til dyr, der lever tæt på jorden og som udviser
’simpel’ adfærd på vejen (ikke flugtadfærd ved bilpassage), dvs. fx
ikke-flyvende invertebrater, padder, krybdyr og små pattedyr som gnavere,
spidsmus og pindsvin. Resultaterne fra dette arbejde påpeger at specielt
langsomme, dagaktive dyr er udsatte i trafikken, idet de har en høj
sandsynlighed for at blive slået ihjel ved vejpassage. 2) For at estimere
betydningen af veje på populationsniveau har jeg talt dræbte voksne padder på
vejen og sammenholdt tallet med de totale bestandsstørrelser estimeret i området.
For løgfrø og de brune frøer viser resultaterne at ca. 10% af den voksne
bestand årligt dræbes i trafikken. Dette er et ret højt tal, men hvis
bestandene reguleres i larvestadiet som antydet ovenfor, har trafikken ingen
regulerende effekt på bestandene; Systematiske optællinger
af døde padder på vejen til fods og fra bil har afsløret graverende
underestimeringer af det reelle antal døde padder (og andre mindre dyr) i
traditionelle undersøgelser. Hvis en undersøgelse skal give et nogenlunde
klart billede af det totale antal trafikofre, må det ud fra dette arbejdes
resultater kraftigt anbefales at patruljere ofte (flere gange i døgnet) og til
fods. |
Det tredje
manuskript Den første del af
simuleringerne er en følsomhedsanalyse, hvor betydningen af ændringer i
demografiske parametre (juvenil- og voksenoverlevelse, fekunditet) for
subpopulationernes persistenssandsynlighed er blevet vurderet. Resultatet af
denne simuleringsserie er, at den juvenile overlevelsesrate er den mest følsomme
demografiske parameter: ved variation i voksenoverlevelse og fekunditet ændrer
subpopulationernes persistenssandsynlighed sig lineært, men ved ændring i
juvenil overlevelsesrate ændrer subpopulationernes persistenssandsynlighed sig
eksponentielt. Den anden del af
simuleringerne beskæftiger sig med spredningsratens betydning for
subpopulationernes persistenssandsynlighed. I denne serie er spredningsraten
blevet varieret, mens alle andre parametre er blevet holdt konstant. Resultatet
er, at én af subpopulationernes persistenssandsynlighed er (næsten) uafhængig
af spredningsraten (nemlig den med den højeste estimerede juvenile
overlevelsesrate), mens de andre subpopulationers persistenssandsynlighed
afhænger af spredningsraten. Dette understøtter hypotesen om, at
metapopulationen er organiseret i et basis-satellitdamssystem, hvor vandhullet
med den høje persistenssandsynlighed og høje juvenile overlevelsesrate ’leverer’
reproduktivt overskud til de andre. Den tredje
simuleringsserie beskæftiger sig med vejens barriereeffekt. Vejen har en
isolerende effekt på subpopulationerne, og denne effekt er blevet simuleret ved
at afskære en vis del af spredningen til og fra det vandhul, der ligger på den
anden side af vejen i forhold til de andre. Resultatet af denne serie er som
ventet, at isolationen udelukkende har en effekt på det vandhul, som er
isoleret fra de andre. Effekten på dette vandhuls persistenssandsynlighed opstår
allerede ved en barriereeffekt på 20%, hvilket ikke er meget over de ca. 10%
estimeret årlig bestandsdødelighed ved vejkrydsning, givet at hele
populationen krydser vejen én gang pr. sæson. Effekten på
persistenssandsynligheden stiger lineært med barriereeffekten, og ved fuldstændig
isolation af subpopulationen fra de andre, er persistenssandsynligheden nul.
|
Mange venlige hilsner
Tove Hels
Forskningscentret for Skov & Landskab
Hørsholm Kongevej 11
2970 Hørsholm
Tlf. 45 76 32 00/ 45 17 83 19 (direkte)
e.mail: the@fsl.dk
Lagt på Nettet den 02. juli 2013
Ændret sidste gang den
02. juli 2013.
This page is part af:http://home3.inet.tele.dk/e-ecklon/natur.htm